Gemeente Amersfoort

 

 

 

 

Vragen

2003, nummer 43

 

 

Reg.nr. 1054069

__________________________________________________________________________________

VRAGEN door leden van de gemeenteraad gedaan overeenkomstig artikel 37 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort en de daarop door burgemeester en wethouders gegeven antwoorden. (DAZ, nr. 1042278; ontvangen d.d. 13-3-2003).

__________________________________________________________________________________

 

Vragen van het raadslid J. van Wegen (BPA) inzake ICT platform Stadhuis.

 

Inleiding:

Van diverse zijden krijgt de BPA opnieuw signalen dat het nieuwe ICT platform in het Stadhuis nog steeds niet goed functioneert. Reeds op 17 Januari 2003 ( Vragen 2003, nummer 11 ) heeft de BPA hierover vragen gesteld.

Volgens de antwoorden van het College eind januari 2003 waren de door de BPA beschreven omvang en gevolgen van deze storingen onjuist.

Inmiddels zijn we ruim drie ( 3 ! ) maanden verder, en nog dagelijks :

  1. Worden er Burgers weggestuurd bij de afd: Paspoorten en Rijbewijzen omdat er niet gewerkt kan worden, of zit men uren te wachten.
  2. Kan de Griffie niet naar behoren werken, Commissie en Raadsvergadering dreigen daarom in gevaar te komen.
  3. Is de Bevolkingsadministratie niet 7 dagen per week, 24 uur per dag toegankelijk wat in Noodsituaties wellicht vervelende gevolgen kan hebben.

 

 

Vragen:

  1. Is het College bekend met de nu al drie maanden durende bovenstaande ICT platform problematiek ?
  2. Wil het College de BPA een overzicht geven van de periode vanaf 1 januari 2003 tot en met 13 maart 2003 en daarbij per kalenderdag de beschikbaarheid en niet-beschikbaarheid van de diverse applicaties aangeven wordt ? ( De BPA is speciaal geïnteresseerd in de beschikbaarheid van de applicaties benodigd voor de publieksfunctie van de Gemeente Amersfoort )
  3. Wil het College een toekomst scenario aangeven voor wat betreft de reeds genomen stappen en de nog te nemen stappen met betrekking tot het nieuwe ICT platform en de beschikbaarheid van de verschillende applicaties ?

Gemeente Amersfoort

 

__________________________________________________________________________________

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 1-4- 2003).

__________________________________________________________________________________

Inleiding:

De BPA refereert aan de beantwoording van vragen 2003, nr. 11 inzake de problemen bij de implementatie van de nieuwe ICT infrastructuur. Hierin is onder meer geantwoord dat de door BPA beschreven omvang en gevolgen van de problemen onjuist zijn. In de inleiding bij de vragen werd namelijk beweerd dat er dagelijks burgers worden weggestuurd. Dat was en is onjuist.

Dat geldt evenzeer voor de suggestie in de begeleidende mail bij vragen 2003, nr 43 aan alle raadsleden, dat vragensteller op 13 maart 2003 2,5 uur bij Publiekszaken zou hebben moeten wachten op een uittreksel uit het bevolkingsregister. De maximale wachttijd die dag is 41 minuten geweest.

Uiteraard zijn wij bekend met de problemen maar ook nu is de stelling in de inleiding bij de vragen over de dagelijkse effecten van de problemen overtrokken.

Antwoorden:

  1. Wij zijn bekend met de problemen m.b.t. de implementatie van de nieuwe ICT infrastructuur maar de door u beschreven omvang en gevolgen daarvan zijn onjuist.
  2. Bij de applicaties van Publiekszaken hebben zich in de genoemde periode diverse storingen en vertragingen voorgedaan als gevolg van de problemen met de ICT-infrastructuur. Op drie momenten (6 en 15 januari en 12maart) heeft dit er toe geleid dat klanten voor Publiekszaken is gevraagd op een ander moment terug te komen. Desondanks is de beschikbaarheid van de Bevolkingsadministratie sinds 1 januari 99,4% geweest.
  3. De leverancier heeft adequate maatregelen genomen om op zo kort mogelijk termijn op alle punten te voldoen aan het programma van eisen dat is opgesteld voor de vervanging van de ICT-infrastructuur.